Pozytywna Dyscyplina (PD) to metoda wychowawcza opracowana przez Jane Nelsen, która kładzie nacisk na uprzejmą i jednocześnie stanowczą postawę rodziców wobec dzieci. Jest POZYTYWNA, bo opiera się na relacji, szacunku oraz uprzejmości dla drugiej osoby oraz jest DYSCYPLINĄ, bo uczy dzieci kompetencji życiowych (samodzielność, odpowiedzialność) i społecznych (współpraca, szacunek do siebie i innych, przestrzegania przyjętych zasad i norm). Dyscyplina to nauka właściwych zachowań. Bo to, na czym nam naprawdę zależy, to, aby nasze dziecko nauczyło się zachowywać właściwie, odpowiednio do sytuacji.
W ramach Pozytywnej Dyscypliny, rodzice uczą się, jak znaleźć równowagę pomiędzy miłością i konsekwencją. Metoda ta uznaje, że dzieci potrzebują wsparcia i zrozumienia, ale również klarownych granic i odpowiedzialności za swoje zachowanie. Dzięki Pozytywnej Dyscyplinie, dzieci uczą się odpowiedzialności, szacunku dla innych oraz radzenia sobie ze swoimi emocjami, co przyczynia się do zdrowego rozwoju i harmonijnych relacji w rodzinie.
Dzieci nie przychodzą na świat z instrukcją obsługi, a umiejętności wychowawcze nie są dziedziczne – trzeba się ich nauczyć. Dlatego warsztaty wykraczają poza wykłady i suche informacje, są przepełnione ćwiczeniami, w trakcie których będziemy przyglądać się temu, co myślą, czują i jakie decyzje podejmują dzieci w odpowiedzi na nasze metody wychowawcze. Podczas zajęć ćwiczymy nowe umiejętności w praktyce i w przyjaznej atmosferze z nutką poczucia humoru.
Ponadto celem warsztatów jest nauczenie rodziców skłaniania do współpracy i sprawiania, aby dzieci odkrywały jak bardzo są zdolne i kompetentne. Podczas zajęć rodzice uczą się, jakie są kryteria skutecznej dyscypliny i dlaczego mamy strzec się, tego co działa.
Program warsztatów:
Część I: Pozytywne podejście:
- Czym jest Pozytywna Dyscyplina? Podstawowe założenia.
- Jakie życiowe kompetencje kształtuje pozytywne podejście?
- Jak praktykować komunikaty uprzejme i stanowcze jednocześnie?
Część II: Dlaczego dzieci źle się zachowują?
- Jak interpretować zachowanie dzieci oraz jak reagować i zapobiegać trudnym zachowaniom?
- Jakie przekonania i potrzeby stoją za zachowaniem dziecka?
- Jak działa ludzki mózg i jaki ma wpływ na nasze umiejętności i zachowanie?
- Co to jest samoregulacja i po co nam pozytywna przerwa?
Część III: Kary i konsekwencje.
- Czy kara działa? Co w zamian?
- Jaka jest różnica między karą a konsekwencją?
- Jak praktykować skupienie się na rozwiązaniach?
- Po co potrzebne nam pomyłki?
- Jak rozmawiać z dzieckiem? – narzędzia Pozytywnej Dyscypliny.
Część IV: Zachęcanie kontra zniechęcanie oraz budowanie poczucia własnej wartości i sprawczości u dziecka.
- Jak motywować, by nie zniechęcać?
- Jak wykorzystać pytania pełne ciekawości do budowania współpracy?
- Czym różni się zachęta od pochwały?
- Jak są skutki przylepiania dzieciom etykiet?
- Aktywność: rodzice pomagają rodzicom
Część V: Konflikty, umowy a spotkanie rodzinne.
- Jak przeprowadzić spotkanie rodzinne?
- Jakie jest znaczenie kolejności urodzenia dzieci?
- Jak rozwiązywać konflikty w grupie rówieśniczej i w rodzeństwie?
- Jak umawiać się z dzieckiem – narzędzia Pozytywnej Dyscypliny?
Informacje dodatkowe: Warsztaty obejmują pięć spotkań trwających po trzy godziny. Każde z tych spotkań stanowi odrębny moduł, co oznacza, że istnieje możliwość uczestnictwa w nich osobno. Warsztaty są skierowane do rodziców dzieci w każdym wieku.
Ilość osób: rodzice max 10-15.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu warsztatów.
Prowadzący: Alicja Gola, Certyfikowana Edukatorka Pozytywnej Dyscypliny dla rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi w żłobku, przedszkolu i szkole. Oligofrenopedagog, szkoleniowiec, mediator, coach, trener TUS I i II stopnia
Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Jeżeli chcesz się ze mną skontaktować, także w sprawie warsztatów i szkoleń dla nauczycieli i rad pedagogicznych, napisz do mnie.
Mój adres: gola.alicja@gmail.com, 607-297-202
Do zobaczenia,
Alicja